17 maj Norges nationaldag

GRATULERE MED DAGEN KÄRA NORGE!! 
Idag är det Norges nationaldag, och inte vilken nationaldag som hällst utan 200 år efter att Norge antog deras grundlag 1814!
Och också min första nationaldag! 
För att summera dagen så har jag haft superkul! och det har varit så intressant att se hur norrmän firar deras nationaldag.. Det började med ett paradtåg nedifrån byn halv 11, då gick man förbi ålderdomshemmet där alla gamlingar var uppklädda och uppsatta utanför med flaggor. Vi fortsatte gå upp mot kyrkan där det var en gudstjänst. Sedan gick man upp mot Gildetun där de var mat, kaffe kaka, rommegröt, vilket är gröt gjort på romme ( gräddfil, knäppt?? Totally!! ) Och massa massa glass. Där var det lekar, tal och uppträdanden. 
 
Så det jag har fått med mig efter dagen är att norrmän firar deras nationaldag way more than oss svenskar, Norrmän klär upp sig waaay more än oss svenskar. Norrmänas trosbekännelse, och vår fader är densamma som svenskarnas, fast på norska! Bunader är faktiskt riktigt fint på tjejer, och sexigt på killar ;) 
 
Jag har haft en helt fantastisk dag, och nu är jag super trött efter att ha sovit knappa 4 timmar inatt, jag blir nog inte med på 17 maj firande ikväll då jag börjar jobba kl 9 imorogn. 
Hoppas alla hemma har det bra !
Kärlek till er 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0